Onder de naam Woven City verrijst begin volgend jaar aan de voet van Mount Fuji een experimentele stad die geheel door waterstof van energie wordt voorzien. Toyota is bouwer en initiatiefnemer.
De stad gaat Woven City heten, omdat alles en iedereen – mensen, gebouwen en voertuigen – daar met elkaar zijn verweven. Toyota als huisjesmelker? Integendeel: we moeten de stad beschouwen als een enorm prototype voor de leefomgeving van morgen. Een beetje zoals een unieke concept-car waarmee je gewoon naar je werk zou rijden, maar dan op een veel grotere schaal. Want het project omvat niet zomaar een willekeurig handjevol woningen, maar een complete, operationele stad.
Toyota bouwt met Woven City in de eerste plaats een, zoals het zelf zegt, ‘levend laboratorium’, waar daadwerkelijk mensen gaan wonen, net zoals zij dat in elk andere stad ook zouden doen. Onder hen zijn onderzoekers, die zich gaan bezighouden met het ontwikkelen en beproeven van nieuwe technologische innovaties op het gebied van autonomie, robots, persoonlijke mobiliteit, ‘smart homes’ en artificiële intelligentie. En dat allemaal in een zo gewoon mogelijke omgeving. Nou ja, gewoon… The Woven City oogt voor die kwalificatie wel heel futuristisch. Het ontwerp is tot stand gekomen onder leiding van de Deense architect Bjarke Ingels.
Het masterplan van de nieuwe stad omvat onder meer gescheiden wegen voor auto’s, langzamer verkeer en voetgangers. Ze kruisen elkaar wel geregeld, al was het maar om in de stad autonome voertuigen te kunnen testen. De gekozen bouwmaterialen zijn duurzaam; de huizen zijn voornamelijk opgetrokken uit hout en hebben daken die zijn bedekt met zonnepanelen. Deze leveren aanvullend energie, die in eerste instantie door brandstofcellen wordt geproduceerd.
De woningen worden uitgerust met de nieuwste voorzieningen die het leven veraangenamen en vergemakkelijken, zoals robots die allerhande klusjes opknappen en die zelfs de gezondheid van de bewoners in de gaten houden. De inwoners van de stad kunnen zich via autonome, zero-emissie-voertuigen door de stad bewegen; hiervoor staat onder meer een vloot van de Toyota e-Palette ter beschikking.
Er is ook een grote rol weggelegd voor de sociale interactie tussen de inwoners, reden waarom er veel kleine parkjes en één groot park zijn gepland, alsmede een centrale ‘plaza’ als ontmoetingsplek. Het is de bedoeling dat er bij de oplevering zo’n tweeduizend mensen gaan wonen en dat dit aantal meegroeit terwijl het project evolueert. In eerste instantie gaan er medewerkers van Toyota Motor Corporation met hun gezinnen wonen, maar onder anderen ook gepensioneerden en onderzoekers die er een project ten uitvoer brengen. Zij gaan in de ‘verweven stad’ ongetwijfeld een mooie en uitdagende tijd tegemoet.